Co powinniście wiedzieć o witaminach?

 

  • Witamina A (retinol) – Odpowiada przede wszystkim za prawidłowe widzenie oraz wpływa na prawidłowy stan skóry i błon śluzowych. Poza tym witamina A wzmacnia odporność i bierze udział w metabolizmie tłuszczów. Występowanie: żółtka, pełne mleko i jego przetwory, wątroba, tłuste ryby morskie, owoce i warzywa o czerwonym, pomarańczowym i zielonym kolorze, masło, tran.
  • Witamina B1 (tiamina) – Bierze udział w procesie przetwarzania składników pokarmowych w energię. Potrzebna jest do utrzymania zdrowej skóry, włosów, mięśni i mózgu. Występowanie: drożdże, jaja, ziarno zbóż, pestki słonecznika, suszone owoce, orzechy.
  • Witamina B2 (ryboflawina) – Dostarcza energii. Poza tym uczestniczy w oddychaniu tkankowym, bierze udział w powstawaniu widzenia zmierzchowego. Występowanie: grzyby, mięso, wątroba, mleko, tłuste ryby, warzywa strączkowe.
  • Witamina B3 (niacyna) – Uczestniczy ona w procesach oksydacyjno-redukcyjnych. Występowanie: orzechy ziemne, otręby pszenne, wątróbka, podroby, tłuste ryby, drób, suszone brzoskwinie.
  • Witamina B4 (cholina) – Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni, układu oddechowego. Jest niezbędna kobietom w ciąży, gdyż odpowiada za prawidłowy rozwój płodu. Występowanie: wątróbka, jajka, kiełki pszenicy.
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – uczestniczy w przemianie tłuszczów i węglowodanów. Występowanie: wątróbka, czerwone mięso, ryby, jaja, otręby pszenne, sery dojrzewające, orzechy.
  • Witamina B6 (pirydoksyna) – Pomaga w obniżeniu poziomu homocysteiny oraz redukuje ryzyko chorób serca. Pomaga również przetwarzać tryptofan w niacynę i serotoninę – neurotransmiter odgrywający ważną rolę w procesie snu, w apetycie i nastroju. Bierze także udział w produkcji czerwonych krwinek. Wpływa na zdolności kognitywne oraz funkcje układu odpornościowego. Występowanie: ziarna zbóż, banany, orzechy, ryby, drób, mleko, awokado.
  • Witamina B7 (biotyna) – Reguluje ona poziom cukru we krwi oraz zapewnia poprawny przebieg procesu przemiany materii. Jest potrzebna dla zdrowych kości, włosów i skóry. Występowanie: pełne ziarna zbóż, żółtko jajka, soja, ryby.
  • Witamina B9 (kwas foliowy) – Przede wszystkim odpowiada za kształtowanie się układu nerwowego płodu. Poza tym bierze udział w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek. Występowanie: drożdże, wątróbka, kiełki, szpinak, żółtko jajka, sałata, szparagi, brokuły, pełne ziarno zbóż.
  • Witamina B12 (kabalamina) – Przede wszystkim odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mózgu i układu odpornościowego. Występowanie: wątroba, ryby, mięso, mleko, żółtko jajka.
  • Witamina C (kwas askorbinowy) – Witamina biorąca udział w procesach metablicznych i oksydoredukcyjnych. Odgrywa ważną rolę w syntezie kolagenu, melanin, syntezie hormonów steroidowych, zwiększa odporność organizmu. Jest niezbędna do prawidłowego rozwoju kości, zębów, chrząstki, gojenia ran. Ponadto wykazuje aktywność antyoksydacyjną, tzn. chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Powszechnie uważa się, że pomaga w leczeniu infekcji. Występowanie: owoc dzikiej róży, czarna porzeczka, papryka, brukselka, kalafior, szpinak, truskawki, kiwi, cytrusy, pomidory, natka pietruszki, chrzan.
  • Witamina D (kalcyferol) – Odpowiada za prawidłową budowę kości. Wpływa też korzystnie na system nerwowy i skurcze mięśni, w tym serca. Ponadto zapobiega stanom zapalnym skóry i je łagodzi. Reguluje też wydzielanie insuliny. Występowanie: tran, ryby, mleko i jego przetwory.
  • Witamina E (tokoferol) – Neutralizuje wolne rodniki tlenowe i zapobiega szkodliwym procesom utleniania w organizmie. Ponadto zapobiega rozpadowi erytrocytów. Leczniczo stosowana jest w miażdżycy, poronieniach nawykowych, w zanikach mięśniowych, w kolagenozach, w bezpłodności u mężczyzn. Występowanie: oleje roślinne tłoczone na zimno, migdały, orzechy ziemne i włoskie, sałata, kapusta, szprotki, masło.
  • Witamina K (filochinan) – Odpowiedzialna przede wszystkim za krzepliwość krwi (jest konieczna do syntezy czynników krzepnięcia krwi). Występowanie: jarmuż, szpinak, brukselka, brokuły (warzywa zielonoliściaste), sałata, rzeżucha, kalafior, pomidory.
  • Witamina P (flawonoidy) – Organiczne związki chemiczne występujące w roślinach. Funkcjonują jako antyoksydanty oraz zmniejszają ryzyko chorób serca. Występowanie: zioła oraz suplementy na ich bazie.

Pin It on Pinterest

Shares
Share This